CIA FLYHARD. LA RUÏNA, LA REVOLUCIÓ

“La Ruïna”: quan la crisi escura llars i butxaques
Amb poc més de cinc anys la companyia Flyhard s’ha fet un lloc als escenaris catalans. Després de l’èxit de City/Simcity a la Beckett i la seva reposició al Capitol, ara obre temporada a la sala Villarroel amb La Ruïna. L’obra, escrita i dirigida per Jordi Casanovas, aborda la vida de set joves que ronden la trentena -tots ells persones “comuns, de les que coneixes o et trobes pel carrer” segons l’autor- i com els daltabaixos econòmics arriben a afectar-los emocionalment. “Les grans decisions i els mecanismes de l’economia no sabem ni desxifrar-los i, en canvi, poden incidir en la nostra vida”, ha explicat el director i dramaturg durant la presentació de l’espectacle.
A La Ruïna la parella protagonista, la Sílvia i en Toni, Roser Blanch i Borja Espinosa, es va distanciant a mida que els problemes monetaris augmenten: ell té una feina que no li agrada per poder construir una vida en parella i ella, artista conceptual, es compromet a presentar un projecte a subvenció però no n’està convençuda. Per Roser Blanc, la Sílvia, el seu personatge, “és molt sincera amb ella mateixa i sap que té un dilema artístic: el projecte amb què treballa no la convenç però li ha promès al Toni de presentar-lo…Així que no sap què fer amb això ni amb la seva carrera artística…”. Per Borja Espinosa el problema del seu personatges és que “la situació de precarietat econòmica l’ha portat a una feina molt per sota del que podria aspirar i això crea tensions a la parella”. Amb tot, segons Espinosa el seu personatge és qui afronta les situacions de manera més “realista o pragmàtica”.
El repartiment es completa amb la resta d’habituals de la companyia, la Laura i l’Abel, interpretats per Clara Cols i Sergio Matamala, Mireia Mernández és la Mari, Pablo Lammers interpreta en Ricky i l’Alícia Puertas és la Carla. Entre tots teixeixen aquesta “història essencial”, en paraules del seu autor, que porta als personatges a situacions límit a causa d’un crack econòmic. A més, però, hi ha una sèrie de “situacions extraordinàries o màgiques” que segons la companyia han sorprès i agradat al públic de les funcions prèvies. A diferència d’altres treballs de Casanovas, l’acció es desenvolupa en un sol espai (el pis de la Sílvia i el Toni) i en un sol acte, amb les dificultats de dramatúrgia que això comporta però que Casanovas ha estat “agraït de resoldre”.
L’espectacle s’estrena el proper 10 de setembre i estarà en cartell fins el proper 9 d’octubre. Pels amants incondicionals, l’obra estarà a la Villarroel, a Temporada Alta i al Teatre principal de Palma però, a més, el seu text ha estat editat per edicions 62 dins El Galliner, la col•lecci especialitzada en textos teatrals. La Ruïna no serà, l’únic espectacle de la companyia encapçalada per Casanovas ja que a finals de gener de l’any que ve, Flyhard tornarà a trepitjar els escenaris de la Villarroel amb l’espectacle La Revolució.
Naila Vázquez, Teatralnet.

No hay comentarios: